top
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
پيامبر صلى ‏الله ‏عليه ‏و ‏آله : على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است. (امالى(طوسى) ص 355)


گالری عکس
سایتهای مفید
مقام معظم رهبری
وزارت کشور
خبرگزاری فارس
خبرگزاری قرآنی ایران
وبگاه علی رضا نادری
مهدی نادری
خبرگزاری انتخاب
شهر خبر
روزنامه جام جم
افکار نیوز
جوان
اعتدال
ملیت
عصر ایران
سمنا
صاحب نیوز
جهان نیوز
مشرق
سپاه نیوز
وزارت امور خارجه
دانشجو
خبرگزاری مهر
ایسنا
آفتاب
تابناک
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
بنیاد تاریخ پژوهی ودانشنامه انقلاب
مرکز مطالعات خلیج فارس
دفاع مقدس
تدبیر و امید .....
شورای نگهبان
اندیشه های سیاسی
پایگاه تاریخ معاصر ایران
هوا شناسی سمیرم
خبرگزاري پليس
amar
افـراد آنلاین : 4
بازدید امروز : 367
بازدیــــد کل : 605281
line
عنوان مطلب : سلام انتهاي نماز

در نماز مجموعه اي از مقررات شرعي و الهي وجود دارد كه براي به تحقق رساندن نماز به صورت مطلوب، مطرح شده است. از قبيل شرايط ظاهري، و باطني نمازگزار و نيز محل نماز و اجزا و ترتيبات مربوطه به نماز در تمام احكام مربوط به نماز كه همگي از امور روشن و آشكار است،شرطي به عنوان مخاطب قرار ندادن غير خدا مطرح نشده است،
 بنابراين:
اولا، اگر در سلام نماز مخاطب انسان غير خداوند است، هرگز به نماز صدمه نمي زند. زيرا هيچ شرط يا واجبي از واجبات نماز را مخدوش نمي كند.
 ثانيا، مخاطب قرار دادن غير خدا در نماز از قبيل پيامبر و بندگان صالح خداوند، چون به دستور خداوند، و با نام خدا (سلام) انجام مي پذيرد، در واقع مخاطب قرار دادن خداوند است.
در نتيجه راز سلام اين است كه انسان به دستور خداوند، با نام خداوند به پيامبران و بندگان صالح و نمازگزاران درود مي فرستد.براساس فرامين امام رضا عليه السلام در پاسخ به اين پرسش كه سخن مخلوق با ورود به نماز حرام و توجه به خالق براي او لازم مي شود. فراغت از نماز و انتقال از حال نماز با آغاز كلام مخلوق يعني سلام صورت مي گيرد.[1] سلام بر بندگان صالح خداوند، به معناي بازگشت به جمع آنان است.بنابراين، مخاطب قرار دادن غير خداوند در سلام، منافات با آداب و احكام نماز ندارد و چون به دستور خداوند انجام مي شود و از سوي ديگر سلام نام خداوند است، در نهايت در واقع خداوند مورد خطاب قرار گرفته است.

پي نوشت :
[1] - وسائل الشيعه، ج 6، ص


ارسال نظر : (نظر شما پس از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.)
نام نام خانوادگی :

متن نظر :


   
نظرات سایر کاربران :

نظری وجود ندارد.
btm