top
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
امام علی علیه السلام: سرآغاز نادانی، دشمنی با مردم است. (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ، ج4 ،ص51)


گالری عکس
سایتهای مفید
مقام معظم رهبری
وزارت کشور
خبرگزاری فارس
خبرگزاری قرآنی ایران
وبگاه علی رضا نادری
مهدی نادری
خبرگزاری انتخاب
شهر خبر
روزنامه جام جم
افکار نیوز
جوان
اعتدال
ملیت
عصر ایران
سمنا
صاحب نیوز
جهان نیوز
مشرق
سپاه نیوز
وزارت امور خارجه
دانشجو
خبرگزاری مهر
ایسنا
آفتاب
تابناک
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
بنیاد تاریخ پژوهی ودانشنامه انقلاب
مرکز مطالعات خلیج فارس
دفاع مقدس
تدبیر و امید .....
شورای نگهبان
اندیشه های سیاسی
پایگاه تاریخ معاصر ایران
هوا شناسی سمیرم
خبرگزاري پليس
amar
افـراد آنلاین : 8
بازدید امروز : 371
بازدیــــد کل : 605285
line
عنوان مطلب : سر مطهر امام حسين(ع) بر بالاي نيزه كدام آيه را تلاوت فرمود؟

از حوادث شگفت‎انگيز پس از واقعة كربلا، قرآن خواندن سر امام حسين† است. زيد‌بن‌اَرقم مي‌گويد: من در غرفه‌اي بودم كه سر مطهر را بر فراز نيزه ‏اي از جلوي من گذراندند. چون برابر من رسيد، شنيدم كه آية اَمْ حَسِبْتَ اَنَّ ‏اَصْحابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَباً[1] را مي ‏خواند. به خدا سوگند مو بر تنم به رعشه افتاد و صدا زدم: اي پسر رسول‌ خدا، به خدا سوگند، [داستان] سر تو بسيار شگفت‏ تر است.[2]
ابن‌شهرآشوب مي‎نويسد: سر امام حسين(ع) را در كوفه، در بازار صر‎افان بر نيزه كرده بودند. از سر، صدايي آمد و سورة كهف را تا آية إنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِم وَزِدْناهُم هُديً[3] تلاوت كرد. اين امر شگفت‌انگيز، جز بر گمراهي آنان نيفزود. هنگامي‌ كه آنان سر را بر درختي آويختند، از آن سر آية وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا اَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ[4] شنيده شد.[5]
از مِنهال‌بن‌عمرو نيز نقل شده است: من در دمشق بودم و ديدم وقتي سر حسين‌بن‌علي وارد شهر دمشق شد، مردي در جلوي او سورة كهف را مي‌خواند تا به اين آيه رسيد: أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كانُوا مِنْ آياتِنا عَجَباً.[6] در اين لحظه، خداوند سر را به سخن آورد كه با بيان فصيح فرمود: كشتن من و حمل سرم، از ماجراي اصحاب كهف عجيب‌تر است.[7] ابن‌شهرآشوب مي‌افزايد كه علاوه بر آن، ذكر «لا قُوّةَ الا بِالله» نيز از سر امام، شنيده شده است.[8]

پي نوشت:

[1]. «آيا پنداشتي كه اصحاب كهف و رقيم، از آيات شگفت ما بودند؟» (كهف، 9).
[2]. شيخ مفيد، الإرشاد، ج2، ص117؛ طبرسي، اعلام الوَريٰ باعلام الهُديٰ، ص248؛ اربلي، كشف الغمة، ج2، ص279. در توضيح مقصود زيدبن‌اَرْقَم مي‎توان گفت درست است كه ماجراي اصحاب كهف و رقيم شگفت‎انگيز بوده است، اما آنان پس از مرگشان سخن نگفتند. پس داستان سر تو شگفت‎انگيزتر است؛ چراكه پس از جدا شدن از بدن، قرآن مي‎خواند.
[3]. «آنان جواناني (يا جوانمرداني) بودند كه به پروردگارشان ايمان آوردند و ما بر هدايتشان افزوديم» (كهف، 13).
[4]. «آنان كه ستم كردند، به‌زودي مي‎دانند كه به كدام بازگشت‎گاه بازخواهند گشت» (شعراء، 227).
[5]. ابن‌شهرآشوب، مناقب آل ‌ابي طالب، ج4، ص68.
[6]. «آيا پنداشتي كه اصحاب كهف و رقيم (خفتگان غار داراي سنگ‌نوشته) از آيات شگفت ما بوده‌اند؟» (كهف، 9).
[7]. قطب‌الدين راوندي، الخرائج و الجرائح، ج2، ص577.
[8]. ابن‌شهرآشوب، مناقب آل ‌ابي‌ طالب، ج4، ص68.


ارسال نظر : (نظر شما پس از تایید مدیریت سایت نمایش داده خواهد شد.)
نام نام خانوادگی :

متن نظر :


   
نظرات سایر کاربران :

user سید. میگه :

اللهم العن قتلة الحسین علیه السلام

پاسخ مدیر : --
btm